Saturday 22 September 2018

Gadis berbaju pink

Mengapa bersedih?

Tidakkah engkau tahu di setiap kata harapan, punya kesakitan untuk menghadamnya. Inginkah kau aku bilang, penawar yang mujarab itu, perlukan pahit untuk mengubatinya

Di selang seli hari hari yang menikam nikam sembilu hatimu, percayalah di sana ada bertukar tukar jiwa yang mendoakan kebahagiaan dirimu. Kau cuma harus berani memandang mereka dengan senyuman manismu sahaja.

Aku juga seperti dirimu sekarang, ingin sahaja cuma duduk di kedai kopi, mencicip kopi susu kesukaanku, memikirkan kebuntuan yang telah lama mendiam di benar fikiranku, ingin merendam air mata di setiap aksara aksara untuk aku memujuk sayu atma sepiku.

Aku cuba mengerti perasaanmu, menerobos relung hatimu. Mungkin sama sama bisa kita mencari jalan keluar dari masalah kita ini. Maka aku harap kau sudi memberiku peluang, kita berenang sama sama di samudera kelukaan ini, agar sama sama kita tenggelam dan mana tahu, jika bernasib baik, kita terdampar di pulau kesembuhan.

Kau, mencuba sesuatu yang baharu itu bukan senang bukan. Tambah tambah bila kita di keadaan yang belum bersedia untuk mencubanya. Ataupun kita terpaksa mencubanya dek kematangan yang memaksa kita berkontemplasi dan akhirnya akal dan jasad kita memutuskan untuk mencubanya.

Kau, dahulunya aku sering berjaga jaga, tidak berani mencuba, makanya aku lewat untuk menjadi dewasa. Dahulunya aku sering berharap dan mengharap kepada manusia manusia di sekelilingku. Maka bila tiba waktu di mana mereka semua pergi meninggalkanku sendiri, aku kaku terpaku, tersentap tidak tahu apa yang harus aku lakukan.

Kalaulah dahulu aku cepat menjadi dewasa. Maka aku pasti lebih baik dari sekarang. Entahlah, adakah sudah terlewat atau masih punya waktu, cuma aku yang tidak tahu.

Kau, sebelum kita berpisah..

Senyumlah wahai kau, ukirkan lesung pipit di pipi putihmu, bundarkan redup matamu dengan cahaya harapan, moga moga hari yang mendatang menjadi indah, seindah wajahmu.

Wahai gadis berbaju pink,

Terima kasih atas sebuah pertemuan yang bukan sahaja menjadi terapi mataku, tetapi jiwaku. Moga nanti sama sama kita sedari, bahawa kesempatan itu pasti ada, yang kita cuma butuh hanyalah waktu.



*gadis berbaju pink di la gare Kenitra. Menunggu keretapi untuk ke Fes.

No comments:

Post a Comment