Monday 19 December 2016

Cerpen : Gadis Harapan



Menjadi lelaki yang keliru sudah menjadi kesukaanku.


Kau memang selalu begitu. Tidak pernah kau cuba untuk memberi peluang kepada 'ruang' memberi cahaya kepada sudut celahan yang kelam.


Sedarkah kau dalam kata katamu tersepit perkataan celahan, tidakkah ia bererti kau juga masih samar dan tidak pasti?


Tiada sesuatu pun yang pasti bila melibatkan  kesempatan yang belum  hadir, masa yang belum tiba!


Pulanglah! Aku mohon.


Kau terlampau berlembut dengan igauanmu yang silam, kau kena keraskan hatimu! pasakkan jiwamu!


Selamanya kau tidak akan memahami dan aku tidak mengharap kau untuk memahami Indi.


Aku pergi dulu.


Indi menunduk kecewa. Dia benar benar penat. Sudah berpayah dia datang dari jauh menaiki bas yang kerusinya terkoyak kulit, tingkapnya keruh berdebu, tidak punya penghawa dingin.

Sebenarnya dia sudah menjangka ini yang akan terjadi. Menembusi jiwa seorang lelaki yang keliru bukan dia jago annya.

Dia menjeling lelaki keliru itu sekilas dan terus menapak kaki dan pergi dari situ. Melangkah ke stesen bas yang munggar manggir manusia seakan tidak menghirau langsung kecewanya. Semua orang bagai melangkah di atas bara bara api, tiada langsung peduli.



***


Bahang yang dirasai terus menerus menerkam. Peluh yang makin dikesat makin mengalir hampir melencunkan baju yang di pakai. Hari itu dia cuma ber tshirt biasa, kemeja usangnya diikat dipinggang. Beg kecil seperti biasa di gantung di leher. Dalam beg itu ada sebuah novel sastera.' Perindu Nasib Yang Malang ' karya Chahid yang dilemparkan padanya berbagai kritikan terutamanya dari pakar pakar motivasi di negara ini. Kata mereka novel itu tidaklah ia melainkan sampah yang banyak memutuskan asa manusia manusia yang letih dari terus menagih harap.

Dia behenti melangkah di hadapan sebuah pondok telefon awam. Melihatnya dua orang anak gadis lagi bercakap cakapan sesama sendiri. Bergurau gurau sekali sekala bertepuk tepuk.


Maaf, saya mahu guna telefon.


Dua orang anak gadis itu sempat menjeling jeling ke arahnya sebelum beredar.

Dia di hadapan telefon. Di genggamannya ada lima puluh sen!,

Pantas jarinya menekan beberapa nombor. Sabar dia menunggu.


Hello


Hello


Helloo


Dia terpaku kata. Keningnya mengerut. Sebal, malu.


Indi..


Saya, siapa bercakap?


Hello


Hel...llo, Qhael?


Kau sihat Indi?


Ya aku sihat


Kau bagaimana Qhael?


Sihat


Jeda.


Kalau kau cuma mahu berdiam sehingga duitmu itu habis ditelan, elok benar aku letak sahaja gagang ini Qhael.


Aku..


Aku mahu minta maaf.


Sudah aku maafkan.


Kau seperti masih marah.


Aku ini perempuan Qhael. Perempuan itu hatinya lembut dan mulus, lagaknya tertib dan telus, walau zahirnya duri yang menusuk, duri itu adalah pelindung kelembutannya. Takkan itu kau tidak tahu? Kau pernah bilang mahu jadi orang sastera. Sastera itu bermain dengan seni, seni. Malangnya kau tidak memiliki seni seorang sastera Qhael!


Aku minta..


Tut tut tut. Talian terputus.


Dia mengeluh.



***



Buku kecil itu dibuka, ternyata ada secebis kertas dilipat dua.


' Jalan itu tetap ada. Ketika kau berpatah atau menerpa, tatkala kau tersimpuh jatuh atau tenang kau berlari. Jalan itu tetap ada. Bukalah hatimu untuk akalmu. Sambutlah kemaafan ruang yang ingin berbaik denganmu agar kau masih punya sesuatu kesempatan yang baru Qhael! '


Dia tersenyum. Benar, Indi adalah seorang gadis yang bijak dalam menyusun kata, sopan dalam memujuk lara.

Kertas itu dilipat kembali. Dia memandang kosong. Seorang pakcik buta bertongkat ingin melintas jalan. Lantas datang kepadanya seorang anak gadis bayanya menghulur bantuan. Dipegang erat tangan pak cik itu. Kenderaan kenderaan bertoleransi memperlahan dan berhenti.

Pak cik buta itu menggenggam kemas tangan anak gadis itu. Menunduk nunduk berkali kali tanda berterima kasih. Gadis itu tersenyum kecil, manis. Setelah berpisah dia melihat anak gadis itu berjalan ke arahnya. Perlahan, teratur, penuh tata tertib.


Lama kau menunggu?


Dia hanya tersenyum.


Apa yang kau termenung jauh tadi?


Kau.


Anak gadis itu tersipu. Jelas pipinya kemerahan.


Kau, ada ada saja!


Indi.


Ya.


Terima kasih.


Untuk?


Kata katamu ini.


Buku kecil itu dibuka kembali. Lipatan dua itu juga dibuka. Dia menyerahkan kertas itu kepada gadis itu.

Indi menyimpulkan senyuman manisnya yang menggugah seperti selalu. Lesung pipitnya timbul saat dia tersenyum. Dia menyerahkan kembali lipatan kertas itu.


Bagaimana kerja?


Seperti selalu, pengunjung tidak ramai. Entahlah mungkin anak anak muda sekarang sudah tidak lagi mahu membaca buku buka lama. Barangkali.


Uncle Weong bagaimana, kakinya sudah pulih?


Sudah, tiga hari lepas. Tapi Aunty Maria yang jaga kedai. Uncle berehat di rumah. Aku bangga dengan mereka suami isteri. Membuka kedai buku buku lama. Dua duanya walau kelihatan biasa, tetapi minat membaca. Paling kagum, walaupun tidak ramai yang mengunjung ke kedai mereka tidak langsung berkira.


Gadis itu kembali tersenyum.


Senyap. Hairan kenapa seringkali dia  bersebelahan dengan gadis itu pasti kata katanya segan untuk keluar. Bagai terpaku kejap. Dalam.


Qhael..


Ya


Menungannya terenjat. Dia memalingkan muka menghadap Indi.


Kau tidak ada apa apa yang ingin kau katakan?


Sekali lagi dia hanya mampu berdiam diri sahaja.


Haha kau.


Kau bukan tidak faham aku Indi.


Lelaki keliru yang jiwanya sering beralun memang sukar untuk difahami..kau benar benar seorang yang kompleks Qhael!


Dia memandang tetap ke arah mata Indi. Raut wajah gadis itu tetap tenang seperti biasa.


Begitukah aku?


Dia kembali memandang jalan yang sibuk dengan kenderaan.


Jom kita jalan jalan Indi.


Dia melangkah mendahului.




***



Sudah hampir 10 minit berjalan tanpa bersuara. Anak gadis di tepinya tetap sahaja tenang. Namun dia cuba untuk lebih tenang agar mampu memulakan perbualan.


Indi, kadang suatu hari semuanya berjalan dengan sempurna. Tidak seperti selalu.


Anak gadis itu hampir terkejut. Kemudian tersenyum dan mengerti.


Kadang kala, aku sendiri tergamam dengan aturan kehidupanku. Ada ketika aku sendiri hampir tidak percaya. Mengapa hari ini terasa begitu sempurna, semuanya teratur dan aku tidak keliru. Maka pada hari itu, pada detik itu aku cuba untuk ketawa pada kecelaruan perasaanku. Aku cuba untuk berbaik sangka dan kerap aku mengingatkan diriku yang semua yang terjadi ada sebabnya. that everything happens for a reason



Hampir seminit anak gadis itu berkontemplasi.



Qhael, Ada beberapa kala, bak katamu semuanya terasa sempurna. Namun rasa aku kau tidak memerlukan sesuatu itu berlaku dengan sempurna senantiasa. Kau hanya perlu bergerak seiring angin yang tenang menghembus walau tidak kau ketahui dari mana datang ke mana perginya. Hiburkan dirimu dengan setiap waku yang kau lalui kerana manusia itu jika ia terlampau mengharap, dia akan menjadi obses. Apabila dia sudah menjadi obses dia tidak akan mampu untuk berkontemplasi dengan rasional.



Anak gadis itu berhenti mengambil nafas sekejap sebelum menyambung.



Sesuatu yang berlaku itu di luar batasan kemampuan penerimaan kita Qhael. Penerimaan kita terhad walau kemahuan kita ini tidak terhad. Bagiku mungkin dengan tidak mengambil endah lebih diperlukan dari kita daripada kita terkejar kejar mencari apa yang sebenarnya. Ia memerlukan waktu Qhael, dan waktu itu yang akan menjelaskan semuanya. Cuma itulah, waktu itu harus dimulai dengan sabar. Sabar.


Dia hanya diam. Berfikir fikir ada betulnya kata kata gadis bermata redup yang pintar itu.


Oh ya, minggu depan ada pementasan teater, kau mahu turut serta?


Aku tak ada bakat berlakon Indi.


Haha kau ada ada saja. Maksud aku turut serta sebagai penonton. Aku tahu kau kayu. Haha.


Tawanya terkawal. Sering dia menutup mulutnya dengan tangan ketika dia mahu ketawa. Dia benar benar hawa yang 'terjaga'.


Dia terus mengalihkan pandangannya. Tanpa sedar dia terlalu asyik memerhati wajah gadis itu.

Dan Indi perasan itu.


Kena bayaran?


Aku tahu kau bukan jenis berkira Qhael, dan kau minat teater bukan?


Dia tersenyum sahaja. Mengiyakan.



***



Bersambung.(kalau rajin)

No comments:

Post a Comment