Thursday 9 February 2017

Cerita dari Dia

Aku dirogol ketika aku di tingkatan lima.

Kenapa aku mulakan ceritaku begitu. Ya, kerana itu kebenaran. Ya, benar kata kata orang aku ini sudah tidak suci. Ya, stigma masyarakat yang sakit sekali penerimaanya namun ia benar. Aku dipandang hina, ditohmah caci, dilempar najis nista. Ya, aku terima semuanya.


Aku- Kenapa kau memilih aku untuk mendengar kisah kau?


Apa kau tidak mahu mendengar?


Aku- Tidak kalau ianya mengembalikan sakit kepada kau.


Aku sudah lama sakit.

Sudahlah kau dengar saja. Aku cuma mahu bercerita. Selebihnya terserah kepada kau. Apa kau mahu terus membuangya dalam kelupaan atau kau ahh terserah.

Ayahku meninggal ketika umurku tingkatan satu. Waktu itu dia punya sebuah restoran nasi kandar. Bila ayahku meninggal ibuku yang mengambil alih. Tidak lama beberapa tahun kemudian aku sudah lupa bagimana kami muflis. Kemudian ibuku mengambil upah membasuh dan menjahit pakaian sambil sambil bekerja menolong kawannya meniaga kecil kecilan.

Abang sulungku tua tiga tahun dariku. Aku punya tiga orang adik. Seorang meninggal ketika masih lagi bayi. Tinggal lagi dua yang masih kecil. Senang cerita kami berempat. Aku dan abangku tidak berapa akrab mungkin dia lelaki, aku perempuan. Kami kurang bercakap sesama kami atau mungkin aku dan dia jenis tidak banyak bercakap. Waktu di rumah dia dengan halnya aku dengan hal aku. Pulang dari sekolah aku akan sediakan makan malam. Kau tahu aku punya bakat ibuku, handal memasak.

Selepas makan malam, aku akan ajar dua adikku mengaji sambil setia menunggu ibu pulang dari kerja. Abangku keluar dari petang, entah makan atau tidak, entah ke mana perginya akan balik sebelum ibu pulang dari kerja. Sebenarnya selepas peristiwa dia ditampar ibu pada suatu malam.

Malam itu agak panas. Barangkali angin merajuk sama bulan. Ibu pulang tepat pukul 9 malam. Terus ibu bertanyakan abang. Aku cuma menggeleng. Ibu tidak mahu makan. Sejam ibu menunggu abang pulang. Pukul 10 lebih sikit abang pulang dengan lebam lebam di muka, berdarah di tangan. Aku sudah panik, apa lagi ibuku.

Kenapa sampai jadi begini? Along ke mana? Tak kesian ke kat mak? Bekerja dari pagi sampai malam. Cari duit untuk along dan angah sekolah. Beli barang dapur untuk kamu semua. Tengok tengok sampai luka kat muka darah sana sini. Kenapa ni?

Along cuma diam. Seperti selalu. Aku cuma perhatian saja. Kedua adikku sudah tidur.

Along, dengar tak ni?

Along dengar.

Habis tu, kenapa diam? Along?.

Emak terus menerus mendesak.

Dah la mak, along penat. Along nak tidur.

Along, jangan nak mengelak mak tanya ni. Along.

Isy mak ni. Along tak ada apa apa la. Mak tak payah nak sibuk sibuk fikir pasal along. Apa nak jadi pada along mak tak payah nak sibuk sibuk tahu. Along kena pukul ke mati..

Papp.


Mulai esoknya along akan pulang lebih awal dari ibu. Entah aku pun tak tahu mungkin dia menyesal meninggi suara pada ibu. Bila along pulang aku akan bagitahunya makan malam sudah tersedia bawah tudung saji. Dan dia seperti setiap malam hanya mengiyakan sahaja jarang benar diusiknya makanan itu. Bila ibu bertanya along sudah makan aku cuma mengangguk. Aku tidak mahu ibu dan abang bertengkar.

Abang mulai jauh dengan ibu. Tidak langsung bercakap, bila ibu mahu memberi duit belanja dia cuma diam dan mengambil. Tiada langsung berterima kasih. Tetapi dia masih mencium tangan ibu.
Ibu seperti selalu menitip pesan buat dia dan aku agar belajar rajin rajin. Ya tidak pernah lupa.

Masuk tingkatan empat ibu jatuh sakit. Sebulan selepas itu ibuku dijemput tuhan. Tinggal kami berempat. Kedua adikku diambil makcik, kakak ayahku dijadikan anak angkat mereka. Tinggal kami berdua. Aku dan abangku.

Setahu aku abang menolong kawannya Azman menjual burger di hadapan kedai runcit Uncle Siew. Pagi ketika aku mahu ke sekolah dia masih tidur. Bila aku pulang dia sudah keluar. Pukul berapa dia balik rumah aku pun tidak tahu. Yang pasti nasi dan lauk  tidak langsung diusik.

Sebenarnya berkali kali dia berpesan tidak perlu masak untuknya. Pandai pandai dia cari makan. Dia dah besar. Akulah yang degil tetap juga masak untuknya. Apa apa pun dia abangku, aku risaukan dia.
Setiap bulan dia akan beriku seratus ringgit. Aku menolak perlahan. Kataku mak cik sudah beri wang belanja. Untuknya juga ada. Abang seperti biasa menjawab,

Duit makcik angah simpan saja, bahagian along sama buat perbelanjaan beli buku buku nak Spm nanti. Selebihnya buat persediaan masuk Universiti. Duit yang along bagi ni ambil, buat belanja tiap hari, jangan tolak.

Aku cuma menurut. Duitnya itu sedikit sahaja yang aku belanja. Itupun bila betul betul perlu.

Masih segar di ingatan bila tibanya hari raya. Makcik akan datang menziarah. Waktu itu aku lepaskan betul betul rindu pada kedua dua adikku. Menangis teresak esak aku. Mak cik dan pak cik memahami. Along sesudah solat raya terus menghilang. Bila kedua adikku bertanyakan dia, aku cuma mengalih perbualan.

Petang ketika mak cik dan pakcik mahu pulang, kedua adikku tidak kering dengan air mata. Lama juga mahu memujuk mereka. Bila kereta Saga milik pak cik beredar aku berteleku di hadapan pintu, menangis sayu.


Aku- Kau ok?


Jangan risau.

Peristiwa malang itu berlaku tiga bulan sebelum SPM. Waktu aku pulang dari rumah Amira mengulang kaji pelajaran. Jam sudah pukul 9 malam.

Aku menolak pelawaan bapa Amira mahu menghantar aku pulang. Aku berjalan bertemankan lampu suluh milik arwah ibu melalui lorong yang agak sunyi. Dari jauh dapat aku lihat neon neon lampu biasan dari medan selera betul betul tepi kedai perabot. Agak riuh suara pengunjung di medan selera tersebut. Tiba tiba..

Angah buat apa jalan sorang sorang?

Hampir luruh jantung aku. Along betul betul di hadapan.

Angah baru balik dari rumah Amira, ulang kaji pela..

Dah kenapa tak minta tolong ayah Amira hantarkan balik? Kan bahaya perempuan jalan sorang sorang kat tempat gelap sunyi macam ni. Isy tak kan tu tak reti fikir. Dah jom along hantar balik.

Ketika dalam perjalanan pulang sku sempat mendengar along menelefon seseorang.

Ni tak jadi ambil aku kat kedai Pak Taufiq, ambil aku kat rumah aku. Ye kat rumah. Alaa bukan jauh mana pun. Ok aku tunggu kau jangan lambat pulak. Aku dah janji dengan Azman nak buka gerai awal sikit malam ni.

Begitulah seingat aku.

Sampai di rumah along bertanya aku dah makan malam belum. Jawabku sudah. Ketika aku mahu mengulang pertanyaan itu kepada abangku terus dia mendahului,

Lain kali jangan jalan sorang sorang malam malam. Angah tu perempuan. Jadi apa apa kan susah. Kalau lelaki tak kisah. Perempuan panjang kisahnya, teruk kesannya. Angah faham kan?

Ya angah minta maaf long.

Dah pergi masuk tidur.

Along dah makan?

Dah, jangan risau.


Aku terus masuk bilik salin pakaian dan bersiap siap mahu tidur. Tidur awal bangun awal. Tidak lama kemudian kedengaran bunyi motor di hadapan rumah. Mungkin iu kawan abangku yang mahu mengambilnya pergi ke gerai burger milik Azman. Dan tekaan aku benar bila dengar sahaja pintu rumah ditutup dan motor tersebut beredar.

aku terus memejamkan mata.


Aku rasa aku sudah di alam mimpi. Namun ianya mimpi yang amat ngeri. Tiba tiba aku terasa bagai dihimpit sesuatu yang berat dan hampir melemaskan aku. Nafasku tidak teratur. Aku cuba menolak perlahan lahan tetapi kudrat perempuanku membataskan aku. Entah bagaiman aku rasa baju aku di rentap dengan kasar, aku dapat mendengar koyakan di baju aku. Aku cuba melawan, namun aku tidak tahu dengan siapa aku berlawan.

Mimpi apakah yang mengerikan ini?

Barangkali aku mula sedar bila aku terdengar nafas seseorang yang amat dekat dengan telingaku waktu itu, nafasnya mendengus kuat sekali. Bila aku cuba membuka mata, aku terdengar suara abang.

Azmaaaaaan babii punya manusiaaaa

Apa sudah berlaku? Bagaimana Azman boleh ada dalam bilikku? Kenapa abang membelasah Azman? Entah kenapa aku terasa letih, bahagian sulitku terasa sakit.


Aku- Sudahlaah. Jangan memaksa diri kau.


Kau tahu, bagaimana perasaan perempuan yang sudah disentuh oleh lelaki yang bukan suaminya, kau tahu bagaimana perasaanya. Sakit sekali. Sakit..


Aku- Kau buat aku serba salah.


Maafkan aku. Aku ingat walau ianya dah lama berlaku, aku boleh kawal emosi aku.

Abang membelasah teruk Azman. Si durjana itu. Mungkin dia rasa dikhianati oleh rakan karibnya yang banyak membantunya selama ini.


Aku- Sudahlah kau, jangan memaksa diri kau lagi. Habis dah tu tisu yang kau bawa.


Kau ni boleh pula kau berjenaka.

Baiklah, aku pulang dulu kau. Terima kasih kerana meluangkan waku untukku walau aku tidak mendapat keizinan dari kau dulu. Aku berjanji bila kita bertemu lagi, kau akan mendengar yang selebihnya.


Aku- Tetapi kau tahu aku tidak memaksa kau bukan?



***



*Aku cuma ingat dia tersenyum manis walau matanya merah tersembam dengan air mata sebelum beredar pergi. Aku akan ceritakan selebihnya nanti di pertemuan kami yang berikutnya. Jika waktu dan kesempatan memberikanku peluang.


2/9/17













2 comments: