Friday 15 January 2016

Surat untuk kau : Aku yang mengikut pasrah.

Menghalusi gerak gerak angin yang cemburu, perlahan lahan dia datang mencengkam tulang belulang aku. Aku mengeluh perlahan. Keluhan yang dihembus menjadi kepulan kepulan kabus yang terus hilang ditelan kepekatan malam gelita.


Bertafakur syair Darwisy,

Ketika aku di landasan keretapi,
Aku termangu sendiri,
Tidak aku tahu keretapi yang datang itu Untuk membawa aku pergi,
Atau ia hadir membawa kau kembali .


Memaknai hidup adalah lebih sukar dari meneruskan hidup. Dan ya meneruskan hidup itu tidak sama dengan masih hidup. Aku masih hidup, dan aku masih meneruskan hidup. Cuma yang masih aku termenung bungkam, adakah hidup aku ini bermakna?


Kau,

Soalan ini tidak lelah menghantui aku, kejam menyinggah di dalam mimpi ngeri aku, kerap menjadi batas tinggi menyebabkan aku tersadung berdarah ketika mana melewati jalan yang aku putus tanpa kontemplasi.


Aku ini bagaimana kau?

Kau, aku suka bermimpi, namun aku sukar membina mimpi dalam erti kata yang sebenarnya. Mimpi yang meneraju cita cita yang besar, mimpi yang menerobos pekung pekung batasan, mimpi yang membawa kepada diksi diksi yang punya arah tuju, tidak seperti aku yang hanya mampu menyusun kata kata tetapi buta mata tidak tahu ke arah mana.


Kau, keretapi laju meluncur bagai tidak peduli hati yang lagi lecur. Kejap berhenti dan kejap berjalan seperti aku yang tiada tujuan. Aku ketika ini seperti apa kata Darwisy yang lekat aku ingat,


Aku perindu nasib yang malang,
Tak mampu aku ke arahmu,
Tak mampu aku pulang kepadaku,
Hati aku lagi memberontak..


Ahh entahlah kau, serupa mereka bilang, bila kita mempersoal, bukan jawapan yang sebenarnya kita harus tunggu, tetapi jalan mana yang mesti kita tuju. Aku mengiyakan kata mereka ini.


Cuma kau, dalam kebingungan yang berterusan, bila mana persoalan itu mampu aku bongkar jawapannya. Aku jadi geram sekali, ia pasti meletuskan persoalan persoalan lain yang lebih meletihkan. Sepertinya, jawapan yang aku temui itu bukanlah jawapan yang hakiki, ia cuma jalan atau laluan untuk aku menceroboh kubu jawapan yang sebenar.


Kau, aku sang pemimpi yang tegar, walau seringkali sukar mengait sabar. Mimpi aku adalah harapan harapan yang renyah aku nyalakan ke langit impian. Cita cita aku adalah destinasi yang pasti yang aku bajaki awal awal lagi. Namun semua itu tewas di tangan keserabutan aku mencari hikmah perjalanan. Aku bingung kau.


Kau, ketika aku menulis perenggan ini keretapi berhenti sekali lagi, dan kali ini hatiku berat memujuk aku supaya turun. Maka kau, aku bergantung pasrah, mengikut serah, ke mana kaki aku melangkah, ke situlah akan aku bawa bingung bingung aku, menjejak mimpi mimpi yang baru. Moga moga aku ketemu.


Selamat kau!

No comments:

Post a Comment